čtvrtek 14. července 2011

Drahý Billy...

Drahý Billy...
Během získávání rešerší pro potřeby článku Svědek obžaloby jsem narazil na několik pozoruhodných dopisů, adresovaných režisérovi Billymu Wilderovi (Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké a jiné). Co mu psali Agatha Christie, Charles Laughton, John Huston, Clint Eastwood nebo Alfred Hitchcock?

Billy Wilder (1906-2002)


Alfred Hitchcock  (1899-1980), režisér (Okno do dvora, Vertigo, Psycho, Ptáci)

Posílat režisérům a producentům gratulace k premiéře nebo získanému ocenění patřilo sice k běžným konvencím starého Hollywoodu, ale pisateli podobných lístků byli obvykle herci, kteří se toužili mocným mužům vlichotit do přízně s nadějí na budoucí roli. Obdržet černé na bílém, že srovnatelně významný kolega a konkurent v boji o diváky obdivuje vaši práci, mělo nepochybně větší váhu. První Hitchcockův lístek se týká filmu noir Pojistka smrti (1944), druhý tragikomedie Byt (1960).

"Vážený pane:

Včera večer jsem měl to veliké potěšení spatřit půvabný film a rád bych řekl, že dvěma nejdůležitějšími slovy po "Pojistce smrti" jsou "Billy Wilder".


Alfred Hitchcock"



"Vážený pane Wildere,


včera jsem viděl BYT. Nemohu vyjádřit slovy, jak moc se mi líbil a jak skvěle je natočen.

Dojem byl tak silný, že mě přiměl napsat vám tento vzkaz. S nejsrdečnějšími pozdravy Alfred Hitchcock"


John Huston  (1906-1987), herec a režisér (Maltézský sokol, Africká královna, Bílá velryba)

Další chvála Pojistky smrti (1944). V dopise zmiňovaný Charlie je Wilderův častý spoluscenárista Charles BrackettJohn Huston ovšem přehlédl, že v případě Pojistky smrti se Billy Wilder výjimečně obešel bez Brackettovy spolupráce a scénář napsal se spisovatelem Raymondem Chandlerem.



"Drahý Billy,

v krátkosti ti řeknu, jak vysoko si cením Pojistky smrti. Je excelentní ve všech ohledech - od příběhu (gratulace Charliemu), přes kameru (gratulace starouši Johnovi) a herecké výkony (gratulace hercům) po režii (gratulace tobě za příbeh, kameru, herecké výkony a režii).


S přáním všeho nejlepšího srdečně John"



Agatha Christie  (1890-1976), spisovatelka (Deset malých černoušků, Vražda v Orient expresu)

První dáma detektivky byla mimo jiné známá nedůvěrou v odchylky filmových adaptací svých děl od předlohy. Billy Wilder se mohl jen domýšlet, co asi říkala na jeho poměrně progresivní zpracování její hry Svědek obžaloby (1958). Dopis není datovaný, ale protože autorka zmiňuje Lawrence Bachmana, producenta detektivních komedií s její slečnou Marpleovou, dá se předpokládat, že Wilderovi napsala mezi lety 1961-1964, kdy se tato volná série natáčela.

"Drahý Billy Wildere, 

Larry Bachman mi řekl, že jste se nikdy nedozvěděl, jestli se mi líbil váš film Svědek obžaloby. Nuže - líbil se mi. Víc než to - bavila jsem se, což se mi dosud při sledování žádného filmu podle mé předlohy nestalo. Odvedl jste skvělou práci a váš film stále velmi obdivuji. Jako spousta lidí. Dovolte tedy, abych vám složila poklonu. 
 Vaše Agatha Christie"


Charles Laughton  (1899-1962), herec (Zvoník od Matky Boží, Vzpoura na lodi Bounty) a režisér (Lovcova noc)

Na filmu Svědek obžaloby (1958) Wilder poprvé a naposled spolupracoval se slavným britským hercem, domestikovaným v USA. Laughton byl za svou roli obhájce sira Wilfrida Robartse nominován na Oscara, ale odnesl si ho Alec Guinness za film Most přes řeku Kwai. Vysvětlivky ke jménům v dopise: Audrey je Wilderova žena, Elsa - Elsa Lanchester, herečka a manželka Charlese Laughtona, rovněž nominovaná na Oscara za Svědka obžaloby, v němž hrála ošetřovatelku sira Wilfrida.


"Nejdražší Billy,

Věřím, že mě znáš dost abys věděl, že říkám pravdu, napíšu-li ti, jak jsem šťastný, že jsem nedostal Oscara. Kdykoli na něj pomyslím, dostanu chmurnou náladu. Nevěřím v integritu té zatracené věci, když si uvědomím, že Garbo žádného nedostala, Chaplin ho nedostal, ani Hitchcock ho nemá. Ty nějakého máš, drahý příteli? Nevzpomínám si.
Pošpinilo by mou pověst, kdybych neodmítl něco, na co shlížím s vrchu, a jsem zavázán Lloydu Wrightovi, že jsem to nemusel udělat.

Byl jsem strašlivě konsternován, když jsem se dozvěděl, že ty nejsi ani nominován za svůj scénář a režii "Svědka", ačkoli nepatřím k těm pošukům, a vím, v čem je pravá cena. Říkám si, že je pro tebe svým způsobem nevýhoda, že nejsi herec a nevidíš tváře obyčejných lidí, jak se rozzáří, když přijdou, aby ti řekli že takový film právě viděli. To je jediná věc, která skutečně znamená, že naše úsilí stálo za tu námahu.

Bůh žehnej tobě i "Svědkovi", drahý Billy, i době, kterou jsme spolu strávili o prázdninách; patřila k nejlepším momentům mého života. Doufám, že spolu budeme brzy znovu spolupracovat. Už jsem přišel o příliš mnoho v bojích o pozici a při kompromisech v práci s lidmi, kterým jsem nedůvěřoval nebo je neměl rád.

Scénář mé hry je dokončen. Kopii má Taft Schreiber. Nemám jinou, kterou bych ti poslal. Ředitelství škudlí na rozpočtu, což je v divadle nejspíš dobře. Vše, co mám, je scénář pro sebe a Elsu. Vzkázal jsem Taftovi, aby ti text poslal" (zbytek nečitelný vinou zvětšeniny Laughtonova podpisu). 

"Pozdravuj Audrey
Charles Laughton"


Clint Eastwood (1930), herec (Pro hrst dolarů, Drsný Harry) a režisér (Výměna, Gran Torino)

Dopis obsahuje dvě zajímavé informace. Že se tehdy čtyřiadvacetiletý zcela neznámý herec odvážně ucházel o hlavní roli Charlese Lindberga ve Wilderově filmu Přelet přes oceán, a také jak dlouho se tento film připravoval. Od data dopisu z roku 1954 do roku 1957, kdy měl film premiéru, Wilder stačil natočit dva jiné filmy. Lindberga hrál nakonec James Stewart, nepopiratelně příliš starý na svou roli, a film u diváků zcela propadl. Eastwood se ke slávě propracoval cestou epizodních rolí v béčkových filmech typu Tarantule (1955).

"Vážený pane Wildere,

děkuji Vám, že jste si našel čas se na mě podívat, když byl pan Athur Lubin tak laskav a představil mě při Vašem natáčení. Pan Solly Baiano z Warner Brothers se zdál být nakloněn možnosti mého obsazení do role Lindberga, když mě navštívil tady v Universalu, se kterým mám kontrakt.

Zneklidnilo mě, když jste řekl panu Lubinovi, že byste rád viděl kamerové zkoušky. Jediná, kterou se mnou Universal udělal, byl jeden z těch nepříjemných rozhovorů, při kterém jsem se necítil moc dobře, i když mi nakonec pomohl podepsat kontrakt. Až dojde na obsazování, upřednostňoval bych náš osobní rozhovor před promítáním těch kamerových zkoušek, protože od doby jejich natočení jsem se v každém ohledu zlepšil. Cítím, že o mých kvalitách byste se lépe přesvědčil při osobním rozhovoru.

Znovu vám děkuji a doufám, že jsem vás nestál příliš mnoho času. Těším se na naše další setkání.

V úctě Váš
Clint Eastwood"


Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...