pátek 24. září 2010

Bláznivá střela: Amerika v ohrožení

Bláznivá střela: Amerika v ohrožení
4. červenec. Leslie Nielsen vypráví vnoučátkům pohádku o politicky angažovaném dokumentaristovi Michaelu Maloneovi, který nenáviděl Den Nezávislosti. Pro vytoužený úspěch a laciné pozlátko odborných filmových cen se neváhal spojit ani s muslimskými teroristy, aniž přemýšlel o jejich skutečných úmyslech. Teprve po zjevení Johna F. Kennedyho, generála Pattona, George Washingtona a jistého country zpěváka prohlédl a docenil konzervativní hodnoty, které USA tímto velkým dnem slaví... Charles Dickens by byl jistě překvapen, jak kuriózním způsobem lze uchopit jeho Vánoční koledu.

Viděl jsem většinu parodií, na kterých se podílel David Zucker, jeho bratr Jerry, stálí spolupracovníci Jim Abrahams a Pat Proft a zástupy jejich epigonů. Byly mezi nimi lepší, horší, skvělé i příšerné. Mírně provokativní. Infantilní. Absurdní. K zbláznění vtipné. K uzoufání trapné. O žádné z nich bych ale neřekl, že je opravdu kontroverzní. Dokud David Zucker pod pláštíkem jedné z nich nenatočil politickou agitku.

"Tento film může být urážlivý pro malé děti, mladé lidi, staré lidi, lidi středního věku, některé pravicově orientované lidi, všechny levičáky, teroristy, pacifisty, válečné štváče, rybáře, křesťany, židy, muslimy, ateisty, agnostiky (i když jim byste to museli dokázat), pro členy organizace ACLU, liberály, konzervativce, neo-cons, ex-cons, budoucí cons, republikány, demokraty, knihovníky, barevné lidi, bezbarvé lidi, anglicky hovořící, pro lidi anglicky nehovořící, pro lidi nehovořící vůbec, muže, ženy, tedy spíše pro ženy a pro profesory NY league. Američtí domorodci by měli být v pohodě." (varování českého distributora)

Parodický debut trojice Zucker-Abrahams-Zucker Kentucky Fried Movie (1977) ještě režíroval John Landis. Film, který jsem neviděl, je kompilátem několika dějově neprovázaných parodií a předchází ho pověst průkopníka politicky nekorektní srandy v americkém filmu. Právě takové, jakou se vyznačovaly kousky jako Připoutejte se, prosím! (1980) nebo série Bláznivých střel (1988-1994). Poslední Zuckerovy filmy mají shodou okolností také v názvu "movie". Scary Movie 3 a 4 jsou ale v nejlepším případě unavenou rutinou, projevem ohnutého hřbetu a smutným koncem filmového trendu, který David Zucker kdysi spoluvytvářel. Konvenční a stereotypní série citací z populárních filmů, opepřená pády, křikem a šťavnatými oplzlostmi v podání hýkajících teenagerů a hvězd z výprodeje. Součást mainstreamu v nejhorším myslitelném smyslu slova. Po všech těchto zakázkách přišel opět s autorským projektem, určeným jinému publiku. Propagace přesto nešťastně staví na stejných principech jako půltuctu předešlých "movies" a jejich publikum se právem cítí být oklamáno. 


V traileru je k vidění tlustý chlapík nápadně podobný Michaelu Mooreovi, který cosi samolibě hřímá, cpe se hamburgerem, nevšímaje si okolí sejme několik postižených dětí a opakovaně dostane do nosu. Pro větší názornost je komentářem popisován adjektivy jako "neblaze proslulý", "totálně arogantní" a "naprosto bezradný". Nutno říct, že Michael Moore, z kterého si An American Carol otevřeně střílí, je snadný terč. Je tlustý, upocený, nevychovaný a nepochybně i zvyklý na podobné invektivy. Jenže to, čím se trailer snaží získat alespoň část teenagerského publika, tvoří nanejvýš pětinu filmu. Většina humoru je chytřejší, spoléhá na určité znalosti americké historie i současných politických souvislostí a rozhodně není parodií ve smyslu remaku scén Mooreových filmů s novými, jadrnými pointami. Je to satira, která osobu MM konfrontuje s tím, co hlásá, do všech nepříjemných důsledků, a  která při vší nadsázce poukazuje na nebezpečí bagatelizace terorismu.

Kuriózní a trochu znepokojivé je, že s přibývajícími minutami řídnou gagy typu "instruktážní video pro muslimské teroristy" nebo "zvěrstva radikálních křesťanů" a houstne zjevná snaha zcela vážně hájit ty, které Michael Moore obvykle napadá jako škůdce v kožichu jeho představ o společenských hodnotách. Ne přímo adresně. Film se například důsledně vyhýbá jakékoli narážce na George Bushe. Ale zatímco postavy z Mooreova/Maloneova tábora jsou systematicky nahlíženy z posměšné perspektivy, jeho oponenti jsou hájeni a nazíráni jako rozumní a kultivovaní lidé. V žádné jiné zdánlivě podobné parodii jsem například neviděl důstojníka americké armády pateticky proklamovat svou vlasteneckou loajalitu, aniž by byl záhy pointou usvědčen z pokrytectví nebo přinejmenším uveden do nějaké pokořující situace. Stejně jako Moore, také Zucker ukazuje a říká jen to, co se hodí do výkladní skříně jeho postoje. Fakt, že bláznivá parodie s Lesliem Nielsenem vyjadřuje jakýsi názorový postoj, který lze přijmout, odmítnout, polemizovat s ním a různě ho interpretovat, je ale sám o sobě šokující.

Co je ten film vlastně zač? Myslí ty vážné scény OPRAVDU vážně? Nebo je to jakási metaparodie? Mystifikace? Není ve skutečnosti David Zucker příznivcem a přirozeným spojencem Michaela Moorea? Zdá se, že ne. Zucker sice pochází z liberální rodiny uctívačů J.F.Kennedyho (Maloneovy i Mooreovy modly), ale sám sebe nazývá "republikánem od 11. září 2001". Režíroval několik virálních spotů, polemizujících s politikou Madeleine Albright nebo Johna Kerryho a pravděpodobně není náhoda, že premiéra tohoto filmu se odbyla v říjnu 2008, přibližně měsíc před americkými volbami prezidenta.

"Lidé jako Michael Moore jezdí do zahraničí všem vykládat, že Američané jsou nejhloupější lidé na světě. Já bych rád řekl něco o skutečné Americe. To, že Amerika je silou dobra." prohlásil David Zucker v rozhlasovém interview v roce 2006, poté, co sílu dobra a skutečnou tvář Američanů zobrazil ve filmech Scary Movie 3 a 4. Zřejmě je třeba na dlouhý seznam obětí 11. září připsat další položku.

Přes všechny rozpory film doporučuji, protože v rámci svého žánrového vymezení nabízí opravdu něco nevídaného. A pokud jsem to ještě nezmínil, spousta gagů, jakkoli s jejich "vyšším účelem" nemusíme souhlasit, se vážně povedla a současná hodnocení na filmových databázích (aktuálně 26% na ČSFD a 4,5/10 na IMDB) svědčí spíš o hněvu ze zavádějící propagace. V anglicky mluvících zemích byl film později pojmenován alternativním názvem Big Fat Important Movie (Velký tlustý důležitý biják) a česká distribuce si nehezky pohrála se zdejší popularitou Franka Drebbina a láká na Bláznivou střelu: Ameriku v ohrožení.


MODRÁ KREV: 70%

Originální název: An American Carol
Režie: David Zucker, Scénář: David Zucker, Myrna Sokoloff a Lewis Friedman
Hrají: Kevin P. Farley (Michael Malone), Leslie Nielsen (Leslie Nielsen), Jon Voight (George Washington), Kelsey Grammer (generál Patton), Chris Anglin (John F. Kennedy), Trace Adkins (Trace Adkins, anděl smrti), James Woods (Maloneův agent), Dennis Hopper (soudce) a další


Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...